«Πρωτοχρονιά, πρωτομηνιά μες τη βροχή και τον χιονιά, Αϊ-Βασίλης έρχεται ξανά!»
Την τελευταία ημέρα του χρόνου, το Sport-Retro.gr σας κάνει… δώρο ένα πέρα για πέρα γιορτινό αφιέρωμα, το οποίο σχετίζεται με τον παραπάνω στίχο του γνωστού χριστουγεννιάτικου τραγουδιού.
Στη μακρινή Φινλανδία και συγκεκριμένα στη Λαπωνία, ο παχουλός παππούς με τα κόκκινα ρούχα και τα γκρίζα μούσια έχει τη δική του ποδοσφαιρική ομάδα, ονόματι FC Santa Claus, που τη δεδομένη χρονική στιγμή αγωνίζεται στην 3η Κατηγορία.
Ακούγεται περίεργο και κωμικό, αλλά δεν πρόκειται για αστείο…
Πηγή έμπνευσης ένα λούνα παρκ
Η FC Santa Claus AC, όπως είναι το πλήρες όνομά της, ιδρύθηκε το 1993 (σ.σ. σύμφωνα με την ιστοσελίδα του βρετανικού περιοδικού «Four-Four-Two» και το κείμενο της Wikipedia στα αγγλικά, αφού το αντίστοιχο στα φινλανδικά αναφέρει ως έτος σύστασης του συλλόγου το 1992) από τη συγχώνευση των Ρέιπας και Λάπι.
Το πρώτο από τα δύο κλαμπ της συνένωσης είχε καταγράψει 12 συμμετοχές στην Kakkonen (2η Κατηγορία), ενώ το δεύτερο είχε αγωνιστεί μόλις τρεις φορές στο ίδιο πρωτάθλημα.
Βάσει της λαογραφίας της Φινλανδίας, τόπος διαμονής του Άγιου Βασίλη είναι το «παγωμένο» Ροβανιέμι, ασχέτως αν ορισμένοι ισχυρίζονται ότι κατοικεί στο βουνό Κορβατούντουρι, που βρίσκεται 150 μίλια βορειοανατολικά της Λαπωνίας.
Είτε έτσι είτε αλλιώς, η Santa Claus εδρεύει στο Ροβανιέμι, το οποίο παρεμπιπτόντως είναι η πρωτεύουσα της Λαπωνίας κι απέχει μια «ανάσα» από τον Αρκτικό Κύκλο.
Αυτός είναι ο λόγος που στην επίσημη ονομασία της ομάδας υπάρχει το ακρωνύμιο ΑC (Arctic Cycle) κι όχι επειδή τα ιδρυτικά μέλη θέλησαν να αποδώσουν φόρο τιμής στη Μίλαν.
Να σημειωθεί ότι ο ιταλικός σύλλογος στο καταστατικό ίδρυσής του αναγράφεται ως «Milan AC», μόνο που σε αυτήν την περίπτωση τα αρχικά σημαίνουν «Associazione Calcio» δηλαδή «Ποδοσφαιρική Ένωση».
Ο Τάρχο Ίλγιν, ο ανάδοχος της Santa κι ένας εκ των ιδρυτών της, είχε δηλώσει: «Πηγή έμπνευσής μας ήταν το πάρκο διασκέδασης του Αγίου που άνοιξε στην πρωτεύουσα το 1985. Εγώ ήμουν εκείνος που πρότεινε το όνομα ‘F.C. Santa Claus’ κι έπειτα από πολλή σκέψη, έδωσαν τη συγκατάθεσή τους και οι υπόλοιποι».
Τα χρώματα της στολής της ομάδας είναι το κόκκινο και το λευκό, αυτά δηλαδή που φοράει ο λατρεμένος Άγιος των παιδιών, ενώ η εκτός έδρας εμφάνιση είναι εξίσου γιορτινή, καθώς η άσπρη φανέλα και το πράσινο σορτς θυμίζουν χιονισμένα κλαδιά χριστουγεννιάτικου δέντρου.
Στο παλιό έμβλημα του κλαμπ εικονιζόταν ο χαρωπός χοντρούλης, ο οποίος χαιρετούσε και στήριζε το αριστερό πόδι πάνω σε μία μπάλα ποδοσφαίρου, ενώ στο σημερινό εμφανίζεται σε ένα γραφείο να συμπληρώνει τις λίστες με τα δώρα που πρόκειται να μοιράσει σε ολόκληρο τον πλανήτη.
Έδρα της ομάδας είναι το «Κεσκουσκέντα», χωρητικότητας 2.800 θεατών, στο οποίο κατά τη διάρκεια του χειμώνα διεξάγονται διάφορα σπορ, όπως το σκι.
H φιλοσοφία της FC Santa Claus δεν θα μπορούσε παρά να στηρίζεται στο fair-play και το μότο «Never stop believing» (μτφρ. «Μην χάνεις την πίστη σου»).
Η άνοδος χάθηκε στο… παρά πέντε!
Οι «Άι-Βασίληδες» έκαναν το ντεμπούτο τους στη δεύτερη κατηγορία το 1994 και με το… καληνύχτα, κατέκτησαν το Μεταμεσονύχτιο Κύπελλο (Midnattsolscupen στα φινλανδικά), μία διοργάνωση που αποτελεί κληρονομιά της φυλής των Σάμι (οι γνωστοί Λάπωνες).
Το συγκεκριμένο τουρνουά γίνεται μια φορά τον χρόνο και σε αυτό λαμβάνουν μέρος σύλλογοι από τις Φινλανδία, Σουηδία, Νορβηγία, ενίοτε κι από τη Ρωσία (Σπαρτάκ Μόσχας και Στολίτσα Μόσχας έχουν συμμετάσχει μέχρι σήμερα).
Οι αγώνες διεξάγονται τον Ιούνιο, κατά τη διάρκεια του απογεύματος ή τα μεσάνυχτα, προκειμένου να αξιοποιηθεί το φως του ουρανού που οφείλεται στο Βόρειο Σέλας.
Το 2000, λόγω του υποβιβασμού στην Kolmonen (Γ’ Φινλανδίας), ο «Πατέρας των Χριστουγέννων» απογοητεύτηκε από τους «γιους» του, οι οποίοι πάντως εξιλεώθηκαν 9 χρόνια αργότερα, με ένα δυναμικό come back στη 2η Κατηγορία.
Μάλιστα, το 2010 τερμάτισαν πρώτοι στον όμιλό τους, ωστόσο, στο ματς των play-offs που θα έκρινε την άνοδο στα μεγάλα σαλόνια, γνώρισαν την ήττα με 1-0 από τη HIFK.
Η αποτυχία αυτή οδήγησε τον Γιούχα Ετελάινεν, τον πρόεδρο της Santa, να προβεί στην αγορά πολλών ποιοτικών ποδοσφαιριστών, με αποτέλεσμα ο σύλλογος να βγει εκτός προϋπολογισμού και κατ’ επέκταση να φαλιρίσει.
Τα δεδομένα άλλαξαν γρήγορα, αφού η διοίκηση σύναψε προσοδοφόρες συμφωνίες, όπως ήταν αυτή με την Puma και την εταιρεία ηλεκτρονικών παιχνιδιών «EA Sports».
Πριν από τρία περίπου χρόνια, ο πρόεδρος είχε δηλώσει ότι το κλαμπ πρόκειται να συμπεριληφθεί στο «FIFA 2016», ένα εγχείρημα που τελικά δεν πήρε σάρκα κι οστά.
Το 2016 ήταν μία καταστροφική χρονιά για τη Santa, όχι μόνο επειδή έπεσε κατηγορία, αλλά και γιατί σε 22 αγωνιστικές συγκέντρωσε μόλις 8 βαθμούς, δεν σταύρωσε νίκη στα τελευταία 13 παιχνίδια και δέχτηκε συνολικά 102 τέρματα!
«Δεν ξέρω τι συνέβη; Ο μέσος όρος ηλικίας της ομάδας είναι νεανικός, επομένως δεν υπάρχει η απαιτούμενη ωριμότητα. Από τη στιγμή που χάσαμε 4-5 συνεχόμενα ματς, έπεσε η ψυχολογία και ήταν πολύ δύσκολο να επανέλθουμε στις νίκες», ήταν τα λόγια του Τόμι Κόσκι, του 26χρονου τότε αρχηγού.
Ανάμεσα στις ήττες ήταν το βαρύ 9-0 από τη Χέρκουλες, τεχνικός ηγέτης της οποίας ήταν ο Ντανιέλ Αμοκάτσι, ενώ σίγουρα κανένας δεν θέλει να θυμάται το ταπεινωτικό 16-0 (ναι, καλά διαβάσατε) στην αναμέτρηση με την Kαγιάανι.
Santa Claus is coming to… China!
Αξιόλογος «σταθμός» στην ιστορία της Santa θεωρείται η συνεργασία με την εταιρεία πολυμέσων «Bewin Sports», η οποία είναι ιδιαιτέρως δημοφιλής στην Άπω Ανατολή.
Ο Μαρκ Γκάο, ο διευθύνων σύμβουλος του κινεζικού κολοσσού, αφότου διάβασε ένα άρθρο για τη φινλανδική ομάδα, πρότεινε στους ιθύνοντες αυτής μια πενταετή συμφωνία που αφορούσε στην προβολή της επωνυμίας στη φανέλα.
Όταν ερωτήθηκε για ποιον λόγο προσέγγισε αυτόν τον άσημο σύλλογο, είπε: «Τα Χριστούγεννα στην Κίνα είναι ένα πανηγύρι που δεν έχει καμία σχέση με τη θρησκεία (σ.σ. μόλις το 2,3% του πληθυσμού είναι Χριστιανοί). Ήθελα να συνεργαστώ με τη Santa, διότι τα Χριστούγεννα είναι συνυφασμένα με την ευτυχία και την προσφορά δώρων στα παιδιά».
Στο πλαίσιο της συνεργασίας, οι «Άι-Βασίληδες» διασταύρωσαν τα ξίφη τους με κάποια κινεζικά κλαμπ τόσο επί ευρωπαϊκού, όσο και επί ασιατικού εδάφους.
Κοινωνική προσφορά
Η Santa, ως η πιο αισιόδοξη ομάδα του κόσμου, η οποία με καλοσύνη κι αλληλεγγύη προσπαθεί να εναντιωθεί σε μια κοινωνία που ολοένα και περισσότερο αγριεύει, θέλησε το 2010 να στηρίξει το έργο της UNICEF.
Μέσω μιας καμπάνιας, οι διοικούντες συγκέντρωσαν και χάρισαν στoν οργανισμό το διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των 210.884 ευρώ!
Την προσπάθεια του συλλόγου ενίσχυσε και η «Μις Φινλανδία», που ταξίδεψε μέχρι το χωριό του Άγιου Βασίλη για να φωτογραφηθεί με τον ίδιο και τους ποδοσφαιριστές.
Την επόμενη χρονιά, προσφέρθηκαν στη UNICEF άλλα 1.250 ευρώ, τα οποία προέκυψαν από την πώληση των φανελών της προηγούμενης σεζόν (σ.σ. 10 ευρώ διατέθηκαν από την καθεμιά).
Η Santa δεν φημίζεται για την απόδοσή της, όμως, η μοναδικότητά της παγκοσμίως έγκειται στο γεγονός ότι «παντρεύει» δύο από τα ομορφότερα πράγματα στη ζωή: το ποδόσφαιρο και τα Χριστούγεννα!