Η Εθνική Ελλάδας βρίσκεται στην πέρα όχθη του Ατλαντικού Ωκεανού. Ζει ένα όνειρο που εξελίχθηκε σε εφιάλτη. Η… περιοδεία σε διάφορες πόλεις των ΗΠΑ δεν είχε τα προσδοκώμενα αποτελέσματα, αφού στον αγωνιστικό χώρο, οι παίκτες της “πρώτης ομάδας που προκρίθηκε στη διοργάνωση”, όπως λέχθηκε αρκετές φορές, δεν ανταποκρίθηκαν στις απαιτήσεις.
Η “γαλανόλευκη” τοποθετήθηκε στο 4ο όμιλο του Παγκοσμίου Κυπέλλου 1994, μαζί με Αργεντινή, Βουλγαρία και Νιγηρία. Πλην της φιναλίστ του προηγούμενου Mundial, τα άλλα δύο μεγέθη ήταν βατά στη θεωρία. Η πράξη ήταν τελείως διαφορετική.
Η ιστορία είναι γνωστή. Η Εθνική ομάδα άρχισε τις υποχρεώσεις της απέναντι στην “αλμπισελέστε”, για την οποία η τηλεπαθητική συνεργασία του Ντιέγκο Μαραντόνα με τον Γκαμπριέλ Μπατιστούτα προκάλεσε την πανωλεθρία. Το τελικό 4-0 αντιπροσωπεύει πλήρως την εικόνα της Εθνικής ομάδας στο παιχνίδι του Φόξμπορο, ωστόσο υπήρχε ακόμα μέλλον.
Τα θέματα του Sport-Retro.gr για το Παγκόσμιο Κύπελλο
Η ήττα ήταν λίγο πολύ αναμενόμενη απέναντι σε ένα από τα φαβορί του τουρνουά. Τα ελληνικά όνειρα μπορούσαν να πάρουν σάρκα και οστά στα επόμενα δύο παιχνίδια, αρχής γενομένης από αυτό κόντρα στη Βουλγαρία.
Για ακόμα μία φορά, οι επιλογές του Αλκέτα Παναγούλια και η απόδοση των παικτών στον αγωνιστικό χώρο σκόρπισαν απογοήτευση στο κοινό της ομογένειας, που φρόντισε να γεμίσει το γήπεδο του Σικάγο. Η παρέα του Χρίστο Στόιτσκοφ διέλυσε επίσης με 4-0 την ελληνική ομάδα και πλέον οι όποιες ρεαλιστικές ελπίδες πρόκρισης υπήρχαν, έκαναν “φτερά”.
Στο εσωτερικό της ομάδας υπήρχε κατήφεια. Το βίντεο από το ξέσπασμα Παναγούλια στα αποδυτήρια, στην ανάπαυλα εκείνου του αγώνα, αντιπροσωπευτικό του κλίματος που επικρατούσε μεταξύ των διεθνών. Πίσω στη χώρα, η κατάσταση δεν ήταν καλύτερη. Παράγοντες, πολιτικοί, φίλαθλοι, καλλιτέχνες, αποχαιρέτησαν την αποστολή σε μία ειδική εκδήλωση – γιορτή, με προσμονή για μία ιστορική παρουσία στη διοργάνωση, ωστόσο έβλεπαν την ομάδα να “βουλιάζει” σαν τον Τιτανικό.
Το ιστορικό διαφημιστικό
Πριν από το ταξίδι στις ΗΠΑ, η κατάσταση ήταν τελείως διαφορετική. Όπως παραδέχονται και από την ΕΠΟ, για πρώτη φορά υπήρξε τέτοια οργάνωση, όσον αφορά στο μάρκετινγκ και την εμπορική προώθηση αυτής της προσπάθειας, η οποία βέβαια βασιζόταν σε μία αξιοπρεπή παρουσία στη διοργάνωση.
Σε αυτό το πλαίσιο εθνικής προσπάθειας εντάχθηκε και ο ΟΠΑΠ, ο οποίος εκείνη την περίοδο προσέφερε στον κόσμο τη δυνατότητα να ποντάρει στην Εθνική Ελλάδας, για πρώτη φορά στο Παγκόσμιο Κύπελλο, μέσω του Χρυσού ΠΡΟ-ΠΟ.
Ο πρώτος αγώνας όπου το κοινό θα είχε τη δυνατότητα να τζογάρει σε νίκη της “γαλανόλευκης” ήταν αυτός κόντρα στη Νιγηρία, για την 3η αγωνιστική της φάσης των ομίλων.
Όπως ήταν φυσικό, στο πλαίσιο της προώθησης του “Χρυσού ΠΡΟ-ΠΟ”, ο ΟΠΑΠ ετοίμασε μία εντυπωσιακή διαφημιστική καμπάνια για την εποχή, αλλά παντελώς άστοχη! Η Ελλάδα δεν είχε γνωρίσει ακόμα τις συντριβές των πρώτων δύο αγωνιστικών όταν έγιναν τα γυρίσματα και το σποτάκι περιελάμβανε πλήθος ηθοποιών και διασημοτήτων να πανηγυρίζουν για τη χώρα μας!
Τα γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν σε Ολυμπιακό Στάδιο, Καλλιμάρμαρο και Λευκό Πύργο και φυσικά οι πρωταγωνιστές καλούσαν με ενθουσιασμό τον κόσμο να ποντάρει σε νίκη (και γκολ) της Ελλάδας επί της Νιγηρίας!
“Η πιο χρυσή στιγμή του ελληνικού ποδοσφαίρου και του ΠΡΟ-ΠΟ ήρθε”, ανέφερε το μήνυμα στην έναρξη του σποτ, σε μία περίοδο που θυμίζουμε η Εθνική Ελλάδας είχε απογοητεύσει ήδη στη διοργάνωση!
Ο πρώτος celebrity που εμφανίστηκε στο σποτ ήταν ο Γιώργος Μητσικώστας, ο οποίος φώναζε μπροστά από τον φωτεινό πίνακα του ΟΑΚΑ: “Με την Εθνική στην Αμερική παίξε κι εσύ και γκοοοοολ!”. Ακολούθησε ένας άλλος κωμικός, ο Γιάννης Ζουγανέλης, “ζωσμένος” με κασκόλ και φανέλες της Εθνικής ομάδας. Το σύνθημα από τη Θεσσαλονίκη ήταν το ίδιο και γι’ αυτόν.
Στη συνέχεια, το διαφημιστικό διάρκειας ενός λεπτού και 49 δευτερολέπτων, μας ενημέρωνε ότι μπορούμε να ποντάρουμε στην Εθνική ομάδα για τον αγώνα με τη Νιγηρία που θα διεξαχθεί στις 30 Ιουνίου στη Βοστώνη.
Στους δέκτες των τηλεοράσεών μας εκείνη την εποχή εμφανίστηκε και η Βάσια Τριφύλλη, μπροστά από το Παναθηναϊκό Στάδιο, με μικρά παιδιά δίπλα της, καθώς και ο νεαρός ακόμα Πέτρος Φιλιππίδης. Ο Βασίλης Τσιβιλίκας, δε, μας καλούσε να παίξουμε “now”.
Ποντάρισμα πριν από τον αγώνα με Βουλγαρία
Η κατάθεση των δελτίων εκείνης της εβδομάδας έπρεπε να γίνει μέχρι Σάββατο 25 Ιουλίου, όπως μας ενημέρωνε το διαφημιστικό, όπερ σημαίνει μία μέρα πριν από τη συντριβή κόντρα στη Βουλγαρία.
Η διαφορά της ώρας και η έλλειψη των σημερινών τεχνολογικών υποδομών ανάγκαζαν τους πράκτορες να δέχονται τα δελτία αρκετές ημέρες πριν από τον αγώνα.
Εξάλλου, ένα δελτίο ΠΡΟ-ΠΟ προσέφερε προς ποντάρισμα 13 αγώνες από διάφορες ημέρες και ελλείψει άλλης ποδοσφαιρικής δραστηριότητας εκείνη την περίοδο, το… επίμαχο δελτίο περιελάμβανε παιχνίδια που διεξάγονταν πριν από την αναμέτρηση με τη Νιγηρία και γι’ αυτό το κλείσιμο έπρεπε να γίνει νωρίς.
Ο “Εθνικάρας” δεν ήταν αρκετός
Η κορύφωση της διαφήμισης έγινε στο φινάλε. Ο περίφημος “Εθνικάρας” έκανε το δικό του σόου, φωνάζοντας “Α ρε, Εθνικάρα” στο κέντρο του Ολυμπιακού Σταδίου, κρατώντας ένα Χρυσό ΠΡΟ-ΠΟ.
Όσοι… πείστηκαν από αυτό το σποτ και πόνταραν χρήματα στη νίκη της Εθνικής ομάδας, δεν κέρδισαν ποτέ. Στις 30 Ιουνίου στη Βοστώνη, με πολλές αλλαγές για τρίτο σερί παιχνίδι (αγωνίστηκε μέχρι και ο τρίτος τερματοφύλακας, Χρήστος Καρκαμάνης), η Εθνική ομάδα γνώρισε ακόμα μία ήττα (0-2).
Δύο γκολ του Ντάνιελ Αμοκάτσι στο τέλος των δύο ημιχρόνων διαμόρφωσε το παραπλανητικό για την Ελλάδα σκορ, αφού οι “σούπερ αετοί” είχαν πολλές ευκαιρίες για ακόμα μεγαλύτερη διαφορά.
Το “γκολ” που έψαχναν στο διαφημιστικό σποτ δεν ήρθε ποτέ, αντιθέτως, ήρθε ακόμα μία απογοήτευση, την οποία, όπως ήταν λογικό, δεν μπορούσαν να προβλέψουν οι άνθρωποι που δημιούργησαν το βίντεο.
Το διαφημιστικό του “Χρυσού ΠΡΟΠΟ” από τη σελίδα AdsPast 2