Αΐρτον Σένα: H γέννηση ενός θρύλου

Σύμφωνα με όλους όσοι ασχολήθηκαν ποτέ με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό, ο Αΐρτον Σένα ήταν ό,τι πλησιέστερο στην τελειότητα από πλευράς οδικών ικανοτήτων.

Για την ακρίβεια στην πατρίδα του, τη Βραζιλία, ισχυρίζονται πως αν ο ίδιος ο Θεός καθόταν πίσω από το τιμόνι, θα οδηγούσε όπως εκείνος.

Ο θρυλικός Βραζιλιάνος πιλότος της Formula 1, ο οποίος έχασε αναπάντεχα και τραγικά τη ζωή του στη στροφή Ταμπουρέλο της Ίμολα, την Πρωτομαγιά του 1994, αν ζούσε σήμερα θα γινόταν 59 ετών.

Άφησε πίσω του ένα τεράστιο κενό, αλλά καμία αμφισβήτηση για το γεγονός ότι υπήρξε ο καλύτερος οδηγός που εμφανίστηκε ποτέ.

Με αφορμή την ημέρα της γέννησής του, το Sport-Retro.gr θυμάται τα παιδικά χρόνια και το ξεκίνημα της μεγάλης καριέρας του Αΐρτον Σένα.

***

Ο Αΐρτον Σένα ντα Σίλβα, όπως ήταν το πλήρες όνομά του, γεννήθηκε στη γειτονιά Σαντάνα, στα βόρεια προάστια του Σάο Πάουλο στις 21 Μαρτίου 1960.

O Βραζιλιάνος αποτέλεσε το δεύτερο από τα τρία παιδιά του ευκατάστατου Μίλτον ντα Σίλβα και της συζύγου του Νέιντε Σένα ντα Σίλβα.

Γόνος ιδιαίτερα ευκατάστατης οικογένειας, καθώς ο πατέρας του ήταν επιχειρηματίας και, μεταξύ άλλων, είχε στην ιδιοκτησία του μία εταιρεία ανταλλακτικών για αυτοκίνητα.

Ο Σένα μεγάλωσε πολύ διαφορετικά σε σχέση με άλλα παιδιά, σε μία δύσκολη εποχή για τη Βραζιλία εξαιτίας πολιτικής κρίσης, αναταραχών και πραξικοπημάτων.

Η Formula 1 για τον Αΐρτον Σένα

Είχε την πολυτέλεια να αθληθεί από πολύ μικρή ηλικία, γεγονός που τον βοηθούσε αφού ήταν ιδιαίτερα υπερκινητικός, αλλά είχε και πρόβλημα συντονισμού των άκρων στις κινήσεις του.

Τα πάντα, όμως, άλλαξαν για τον λιλιπούτειο Βραζιλιάνο όταν μπήκαν στη ζωή του τα αυτοκίνητα και, εν συνεχεία, τα μηχανοκίνητα σπορ.

Αυτό, μάλιστα, έγινε πολύ νωρίς, αφού το δώρο που έλαβε ανήμερα των 4ων γενεθλίων του, ήταν ένα καρτ που φτιάχτηκε από τον ίδιο τον πατέρα του, ο οποίος χρησιμοποίησε τον κινητήρα του χορτοκοπτικού μηχανήματος και είχε μόλις 1 ίππο! Αυτή ήταν η αρχή…

Ο Σένα αγάπησε εκείνο το μικρό καρτ, ενώ από τη στιγμή που άρχισε να το οδηγεί, το όποιο κινητικό πρόβλημα είχε εξαφανίστηκε μονομιάς.

Τα βήματα προόδου που έκανε ήταν πολλά και ο μύθος λέει πως σε ηλικία 7 ετών έμαθε να οδηγεί το τζιπ της οικογενείας στη φάρμα που διέθεταν οι γονείς του.

Άλλαζε, μάλιστα, ταχύτητες με ευκολία ασχέτως αν λόγω ύψους δεν έφτανε μέχρι το πεντάλ του συμπλέκτη!

Σε κάθε περίπτωση η κλίση του προς τα μηχανοκίνητα σπορ ήταν εμφανής και άρχισε να συμμετέχει σε αγώνες στα 13 του, στο κατώτατο δηλαδή επιτρεπόμενο όριο ηλικίας.

Αυτό, όμως, δεν τον εμπόδισε να κατακτήσει την pole position στον παρθενικό του αγώνα, στη διάσημη πίστα Ιντερλάγκος (σήμερα ονομάζεται «Αΐρτον Σένα») και να οδηγήσει την κούρσα για μερικούς γύρους, προτού εγκαταλείψει τον αγώνα λόγω σύγκρουσης με άλλο καρτ.

Το γεγονός ότι στάθηκε επάξια ανάμεσα σε πιο έμπειρους και μεγαλύτερους ηλικιακά οδηγούς, ήταν που έκανε τον πατέρα του να υποστηρίξει ότι σύντομα θα εξελίξει το ταλέντο του.

Αυτός ήταν άλλωστε και ο λόγος που ο Αΐρτον Σένα είχε την πλήρη υποστήριξη της οικογενείας του σε αυτό το ξεκίνημα.

Το άλμπουμ της ζωής του Μίχαελ Σουμάχερ

Το 1974 και το 1976 αναδείχθηκε πρωταθλητής του Σάο Πάουλο στην ηλικιακή κατηγορία junior των καρτ, ενώ το 1977, χρονιά που αποφοίτησε από το κολέγιο με ικανοποιητικούς βαθμούς (σ.σ. δεν ήταν και ο καλύτερος μαθητής), ανέβηκε επίπεδο.

Συγκεκριμένα, συμμετείχε μαζί με άλλους 150 πιλότους στο πρωτάθλημα καρτ της Νοτίου Αμερικής, το οποίο ήταν το πρώτο από τα πέντε συνολικά που κατέκτησε στην καριέρα του.

Από την επόμενη χρονιά μέχρι και το 1982 ήταν «παρών» στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα, τερμάτισε δεύτερος το 1979 και το 1980, ενώ σε αμφότερες περιπτώσεις έχασε τον τίτλο στην ισοβαθμία.

Ιστορική πάντως θα πρέπει να θεωρείται η εμφάνισή του στον αγώνα του Εστορίλ το 1979, όταν και φόρεσε για πρώτη φορά το κίτρινο κράνος, δημιουργία του διάσημου Βραζιλιάνου γραφίστα Σιντ Μόσκατο οποίο έγινε σήμα κατατεθέν του σε όλη την πορεία του ως επαγγελματίας οδηγός

Το 1981, σε ηλικία 21 ετών, έφυγε για πρώτη φορά από την πατρίδα του και μετέβη στην Αγγλία, προκειμένου να αρχίσει την καριέρα του στους αγώνες μονοθεσίων, δίνοντας το «παρών» στα πρωταθλήματα RAC και Townsend-Thoresen Formula Ford 1600, τα οποία κατέκτησε.

Στο τέλος εκείνης της χρονιάς εμφανίστηκαν τα πρώτα σύννεφα στην καριέρα του, αφού παρά την αρχική της υποστήριξη η οικογένειά του είχε αρχίσει να τον πιέζει να επιστρέψει στη Βραζιλία για να αναλάβει τις επιχειρήσεις και, παράλληλα, να εγκαταλείψει την επικίνδυνη ενασχόληση.

Ο «Mπέκο», όπως τον φώναζαν χαϊδευτικά οι γονείς του από μικρό, ενέδωσε αρχικά και ανακοίνωσε την αποχώρησή του από τον μηχανοκίνητο αθλητισμό, αλλά άντεξε μακρυά από τις πίστες μέχρι τον Φεβρουάριο του 1982.

Ο αστέρας της Formula 1 που σε γυρίσματα ταινίας «υπέδειξε» το μέρος όπου έμελλε να σκοτωθεί

Τότε αποφάσισε να γυρίσει στην Αγγλία και να αποδεχτεί την πρόταση να οδηγήσει με τα χρώματα  ομάδας της Formula Ford 2000 για 10.000 λίρες.

Την ίδια περίοδο ήταν που σταμάτησε να χρησιμοποιεί το όνομα του πατέρα του, αφού το «Ντα Σίλβα» ήταν πολύ κοινό στη Βραζιλία.

Γι’ αυτό υιοθέτησε το «Σένα» της μητέρας του, το οποίο δεν ήταν ιδιαίτερα γνωστό, με δεδομένο ότι ήθελε να τον μάθουν άπαντες για όσα έκανε εντός πίστας και όχι απλά λόγω ονόματος.

Ως Σένα, λοιπόν, κατέκτησε τόσο το Βρετανικό, όσο το Ευρωπαϊκό Formula Ford 2000 το 1982 και είχε φτάσει η ώρα να κάνει ένα βήμα παραπάνω.

Το 1983 μετακόμισε στη Βρετανική Formula 3, όπου κυριάρχησε στο πρώτο μισό, προτού επανέλθει ο Μάρτιν Μπραντλ στο δεύτερο μισό για να μετατρέψει τη μάχη του τίτλου σε θρίλερ, με τον Σένα τελικά να βγαίνει νικητής στο φινάλε και να κατακτά τον πρώτο του τίτλο σε υψηλό επίπεδο.

Ήταν ένας τίτλος που ο Βραζιλιάνος πιλότος ήθελε πολύ, καθώς τον είχαν κατακτήσει στην καριέρα τους, τόσο ο Τζιμ Κλαρκ και ο Τζάκι Στιούαρτ, όσο και ο Έμερσον Φιτιπάλντι, όλοι τους ινδάλματα του.

Το ίνδαλμα του Aΐρτον Σένα ήταν ο Έμερσον Φιτιπάλντι

Συνάμα, τον Νοέμβριο εκείνης της χρονιάς, πήρε και την πρώτη του νίκη στο Grand Prix του Μακάου για τη Formula 3 με την ομάδα Theodore Racing του Ινδονήσιου μεγιστάνα Τέντι Γιπ που χρησιμοποιούσε κινητήρες της Toyota.

Παράλληλα, όμως, με το «αγροτικό» στη Formula 3, έκανε και δοκιμές με διάφορες ομάδες της Formula 1, όπως η Williams, η McLaren και η Toleman.

H πρώτη του εμπειρία, μάλιστα, ήταν πίσω από το τιμόνι μιας Williams, αλλά αυτό έγινε εντελώς κατά τύχη…

Συγκεκριμένα, βρέθηκε το 1982 να κάθεται δίπλα στον Φρανκ Γουίλιαμς, σε μια πτήση προς το Σάντφουρτ της Ολλανδίας, όπου πήγαινε για αγώνα της Formula Ford 2000.

Εκεί πλησίασε τον ισχυρό άνδρα της Williams και μετά από πιέσεις που διήρκησαν ένα ολόκληρο έτος, τον έπεισε να του δώσει μία ευκαιρία.

Η κατάκτηση της Formula 1 με μία λίρα

Ο Σένα οδήγησε δοκιμαστικά το μονοθέσιο του παγκόσμιου πρωταθλητή Κέκε Ρόσμπεργκ στο Ντόνινγκτον Παρκ για 20 γύρους.

Από τον 10ο κιόλας γύρο είχε ήδη βελτιώσει την καλύτερη επίδοση του δεύτερου οδηγού της ομάδας Τζόναθαν Πάλμερ, κατά 1,5 δευτερόλεπτο.

Στο δοκιμαστικό με τη McLaren, αφού διέλυσε τον κινητήρα του μονοθεσίου του στην πρώτη προσπάθεια και χρειάστηκε να πείσει τον Ρον Ντένις να του δώσει μία δεύτερη ευκαιρία, κατέγραψε τον πιο γρήγορο γύρο με το συγκεκριμένο μονοθέσιο.

Ο Σένα ξεπέρασε τους χρόνους του βασικού πιλότου της ομάδας Τζον Γουάτσον, ενώ αντίστοιχα με την Toleman στην πίστα του Σίλβερστoουν, ήταν ταχύτερος από τον Ντέρεκ Γουόργουικ.

Τα νέα διαδόθηκαν γρήγορα και το πού θα καταλήξει ο Βραζιλιάνος αποτελούσε θέμα συζήτησης όλων στον κόσμο της Formula 1.

Στο τελευταίο δοκιμαστικό, όμως, αυτή τη φορά με την ομάδα της Brabham, ο συμπατριώτης του Νέλσον Πικέ τον υπερκέρασε κατά 2” και έβαλε δεύτερες σκέψεις σε όλους, κυρίως στο αφεντικό Μπέρνι Έκλστοουν, αν τελικά ο Σένα ήταν ο κατάλληλος άνθρωπος για να ηγηθεί ως πρώτος πιλότος.

Ο Βραζιλιάνος, υποπτευόμενος δολιοφθορά στο μονοθέσιό του, κατηγόρησε ανοιχτά τον Πικέ, αλλά αυτό δεν αποδείχθηκε ποτέ.

Μονάχα πολλά χρόνια αργότερα, ο Πικέ παραδέχθηκε ότι πίεσε τον Έκλστοουν να μην υπογράψει με τον Σένα, ενώ αποκάλυψε πως ρόλο σε αυτό έπαιξε και η ιταλική εταιρία «Parmalat», που ως κύριος σπόνσορας της ομάδας προτίμησε Ιταλό πιλότο και συγκεκριμένα τον Τέο Φάμπι.

Ο Νίκι Λάουντα έχασε τον τίτλο, αλλά ξεγέλασε τον θάνατο

Τελικά ανάμεσα σε McLaren, Williams και Toleman, μόνο η τελευταία ενδιαφέρθηκε να προσφέρει συμβόλαιο στον Αΐρτον Σένα.

Με βάση όσα είχε δείξει μέχρι τότε, πόσο μάλλον όσα πέτυχε μετά, μοιάζει σχεδόν ακατανόητο ότι οι Φρανκ Γoυίλιαμς, Ρον Ντένις δεν ήθελαν να ρισκάρουν και αρνήθηκαν να τον προσλάβουν.

Ο ίδιος τελικά δέχτηκε τη μόνη πρόταση που του έγινε για διετή συμφωνία με την Toleman και στις 25 Μαρτίου 1984, στη Βραζιλία, συμμετείχε για πρώτη φορά στην καριέρα του σε Grand Prix της Formula 1.

Τα υπόλοιπα είναι μία θρυλική ιστορία με πικρό και αναπάντεχο τέλος…

Διαβάστε ακόμα
Σχόλια
Loading...
error: Content is protected !!