Η Brawn GP ήταν ένα δημιούργημα του Ρος Τζέιμς Μπρον, ενός μηχανικού που τότε ενηλικιωνόταν στην F1, καθώς συμπλήρωνε το 18ο έτος ενασχόλησης του και μάλιστα σε κορυφαίο επίπεδο.
Ο Βρετανός αγόρασε την αγωνιστική ομάδα της Honda F1 έναντι μόλις μίας λίρας (!), τον ίδιο χρόνο κατέκτησε τους δύο τίτλους και έμεινε στην ιστορία ως η πιο αποτελεσματική κατασκευάστρια που έχει δει ποτέ το άθλημα.
Σαν σήμερα (16 Νοεμβρίου) το 2009, η Brawn GP πουλήθηκε έναντι 110.000.000 λιρών στη Mercedes, σε ένα από τα πιο… τρελά deal όλων των εποχών.
Πώς, όμως, έγιναν όλα αυτά;
Τα αφιερώματα του Sport-Retro.gr στη Formula 1
Η προέλευση της Brawn GP
Η Honda έχει μία μακρά και επιτυχημένη ιστορία στην Formula 1, καθώς έχει κατακτήσει 6 πρωταθλήματα και συνολικά 69 νίκες και 74 pole position κυρίως ως κατασκευάστρια κινητήρων.
Τον Δεκέμβριο του 2008, όμως, ο κολοσσός του μηχανοκίνητου αθλητισμού ανακοίνωσε ότι δεν θα συμμετάσχει στα επόμενα πρωταθλήματα της F1.
Στις 10 Απριλίου 2009 έγιναν γνωστοί οι λόγοι της απόσυρσης της ιαπωνικής εταιρίας, όταν στην εφημερίδα «Yomiuri Shimbun» μία επίσημη -πλην ανώνυμη- πηγή της Honda αποκάλυψε πως υπήρχαν οικονομικά προβλήματα.
Συγκεκριμένα έκανε μια μικρή αναδρομή, τόνισε πως η συνολική δαπάνη της εταιρίας για την F1 ήταν πάνω από 20.000.000.000 γιεν (200.000.000 δολάρια) και λόγω της διαφαινόμενης οικονομικής κρίσης δεν θεώρησαν ότι ήταν προς το συμφέρον τους να επιμείνουν σε αυτή την επένδυση.
Με σκοπό, όμως, να διασφαλίσουν την κληρονομιά τους στο άθλημα, ασχέτως αν απαλλάχθηκαν από το βάρος της συντήρησης της εργοστασιακής ομάδας, πρόθεση των στελεχών της Honda ήταν η πώλησή της σε κάποιον που θα συνέχιζε τη δραστηριότητά της στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού.
Δημιουργία της Brawn GP
Σε αυτό το σημείο εμφανίζεται ο 54χρονος, τότε, Ρος Τζέιμς Μπρον, άλλοτε τεχνικός διευθυντής της Benetton, της Ferrari και μέχρι τότε της Honda.
Όπως ήταν φυσικό πιάνεται εξαπίνης από την ξαφνική απόφαση της εταιρείας να αποσυρθεί και ως επικεφαλής της αγωνιστικής ομάδας (σ.σ. γνώριζε την προοπτική του μονοθεσίου) αποφασίζει σε συνεργασία με άλλα φυσικά πρόσωπα του χώρου να την αποκτήσει έναντι μιας λίρας.
Την Πέμπτη 5 Μαρτίου 2009 ολοκληρώνεται η εξαγορά του 100% της Honda F1, η οποία μετονομάζεται σε Brawn GP Formula One Team και ο Μπρον αποκτά το 54%.
Το άλμπουμ της ζωής του Μίχαελ Σουμάχερ
Τα χρονικά περιθώρια για την ομάδα ήταν περιορισμένα διότι σε τέσσερις μόλις ημέρες άρχιζαν οι χειμερινές δοκιμές στη Βαρκελώνη.
Μάλιστα, η Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (Fédération Internationale de l’Automobile – FIA) είχε εκδώσει από νωρίς το 2008 τις αλλαγές στους σχεδιαστικούς κανονισμούς.
Αυτοί ως σκοπό είχαν την ελάττωση της κάθετης αεροδυναμικής δύναμης στα μονοθέσια μέσω του σχεδιασμού, με σκοπό την αύξηση του θεάματος.
Παρά, όμως, τον ουσιαστικά μηδενικό χρόνο που είχαν στην Brawn GP, οι δύο πιλότοι που είχαν παραμείνει από το 2008, ο Ρούμπενς Μπαρικέλο και ο Τζένσον Μπάτον, σάρωσαν στις δοκιμές.
Ο σχεδιασμός της BGP 001
Η προηγούμενη χρονιά για τη Honda, το 2008, ήταν ιδιαίτερα αποτυχημένη, καθώς τερμάτισε στην 9η θέση σε σύνολο 11 ομάδων.
Συνεπώς από τη στιγμή που έμεινε πρόωρα εκτός στόχων, άρχισε σύντομα μέσα στο 2008 την ανάπτυξη του μονοθεσίου για το 2009.
Έγινε… video game, δεν σκοτώθηκε στο WRC αλλά από πτώση ελικοπτέρου. Αυτός ήταν ο Κόλιν Μακ Ρέι
Κομβικής σημασίας ρόλο έπαιξε η θαρραλέα απόφαση των μηχανικών να μην παρατήσουν την εξέλιξή του ακόμα και μετά την ανακοίνωση της Honda περί απόσυρσης, με την ελπίδα ότι σε αυτό το διάστημα θα βρεθεί αγοραστής.
Αυτό το τεράστιο ρίσκο απέδωσε με την εξαγορά της ομάδας από τον Μπρον, συνεπώς εμφανίστηκε άκρως ανταγωνιστική τη νέα χρονιά και, παράλληλα, υπογράφηκε συμβόλαιο με τη Mercedes για την προμήθεια των μονάδων ισχύος από το 2009.
Δεδομένου ότι το μονοθέσιο είχε κατασκευαστεί από τη Honda, με… μπροστάρη τον BGP 001, δηλαδή τον ισχυρότατο κινητήρα του γερμανικού κολοσσού, η επιτυχία δεν ήταν ακριβώς τόσο αναπάντεχη.
Επαναστατικός σχεδιασμός
Από τον πρώτο κιόλας αγώνα στο Άλμπερτ Παρκ της Αυστραλίας, η Brawn GP-Μercedes, όπως ονομάστηκε μετά τη συμφωνία για την προμήθεια των κινητήρων, έδειξε τη δυναμική της με το «1-2» μπροστά από την Toyota.
Η πρώτη αυτή επιτυχία ξάφνιασε τους ανταγωνιστές, με συνέπεια τα στελέχη της Toyοτα, σε συνεργασία με τη Williams, να προσφύγουν σε έφεση κατά της νεοσύστατης ομάδας για μία καινοτομία στο πίσω μέρος του μονοθεσίου, τον διπλό διαχύτη.
Αργότερα κι άλλοι κατασκευαστές, όπως η Ferrari, η Ranault και η Red Bull συνεπικούρησαν σε αυτήν την έφεση, η οποία απορρίφθηκε από τη FIA και η Brawn GP-Μercedes κηρύχθηκε νόμιμη.
Η Formula 1 για τον Αΐρτον Σένα
Τι έκαναν οι Ιάπωνες στον σχεδιασμό όλους αυτούς του μήνες και βρέθηκαν μπροστά από τον ανταγωνισμό; Οι προαναφερθέντες νέοι κανονισμοί είχαν επιτρέψει στις ομάδες να τρέχουν με πολύ λιγότερη κάθετη αεροδυναμική δύναμη, αλλά η καινοτομία της Honda, η οποία ουσιαστικά έχτισε το μονοθέσιο, του την επανέφερε.
Ως εκ τούτου από τη στιγμή που η έφεση των ανταγωνιστών της Brawn GP-Μercedes απορρίφθηκε, δεν μπορούσαν πλέον παρά να το αντιγράψουν με νόμιμο τρόπο και να ανακτήσουν το χαμένο έδαφος.
Μέχρι εκείνη τη στιγμή, όμως, η νεοσύστατη ομάδα απόλαυσε μία περίοδο κυριαρχίας, αφού ο Τζένσον Μπάτον πανηγύρισε έξι νίκες στα πρώτα επτά Grand Prix.
Tο ιστορικό φινάλε
Αφότου οι υπόλοιποι κατασκευαστές του πρωταθλήματος υιοθέτησαν τον σχεδιασμό του διπλού διαχύτη, οι αποστάσεις μεταξύ τους συρρικνώθηκαν.
Ο περιορισμένος χρόνος ζωής της Brawn GP-Μercedes σήμαινε πως η εμπορική επιρροή της ήταν μηδαμινή συγκριτικά με τους υπόλοιπους.
Παρά τις χορηγίες που εξασφάλισε μεσούσης της χρονιάς, λόγω της εκπληκτικής πορείας της, δεν κατάφερε να διατηρήσει το προβάδισμα, κυρίως λόγω της έλλειψης οικονομικής υποστήριξης από κάποιον επιφανή ιδιοκτήτη/χορηγό.
Ως φυσικό επακόλουθο της αύξησης της απόδοσης των υπόλοιπων ομάδων, αλλά και της έλλειψης αναβαθμίσεων της Brawn GP-Μercedes, πέρα από κάποια συστήματα ψύξης της μονάδος ισχύος που ήταν φυσικά έργο της Mercedes, σε ολόκληρο το υπόλοιπο πρωτάθλημα πανηγύρισε μόλις δυο νίκες σε Βαλένθια και Ιταλία με τον Μπαρικέλο.
Το ίνδαλμα του AΪρτον Σένα ήταν ο Έμερσον Φιτιπάλντι
Ο έτερος οδηγός της ομάδας, ο Τζένσον Μπάτον, μετά τη συγκλονιστική εκκίνηση στην χρονιά, στους υπόλοιπους 10 αγώνες ανέβηκε σε μόλις δύο βάθρα (Ιταλία-Άμπου Ντάμπι), ενώ είχε και μία εγκατάλειψη στο Βέλγιο.
Ο μεγαλύτερος αντίπαλος για την Brawn GP-Μercedes ήταν η αυστριακή Red Bull του Ζεμπάστιαν Φέτελ, ο οποίος απέσπασε τέσσερις νίκες, αλλά είχε και τρεις εγκαταλείψεις, με συνέπεια το Πρωτάθλημα Οδηγών να καταλήξει στη βρετανική ομάδα.
Το Πρωτάθλημα Κατασκευαστών αποδείχτηκε πιο εύκολη υπόθεση, καθώς η Brawn GP-Μercedes υπερτερούσε ποσοτικά τόσο σε νίκες (8-6) όσο και σε εγκαταλείψεις (2-5).
Κατά συνέπεια, το μικρό αυτό θαύμα έγινε πραγματικότητα και η βρετανική ομάδα πανηγύρισε το double στην πρώτη συμμετοχή της, η οποία έμελλε να είναι και η τελευταία.
Η εξαγορά από τη Mercedes
Προφανές είναι πως ο Ρος Μπρον κατέγραψε ένα μνημειώδες ρεκόρ, αφού με την ομάδα του κατέκτησε το 100% των πρωταθλημάτων που είχε εκκινήσει – ένα μοναδικό επίτευγμα που με τα σημερινά δεδομένα δύσκολα να ξανασυμβεί.
Αυτή η κολοσσιαία επιτυχία δεν άφησε ασυγκίνητη τη Mecedes, όπου από καιρό είχε εκφράσει τη θέλησή της να εμπλακεί στη Formula 1 ως εργοστασιακή ομάδα και όχι απλά ως προμηθευτής κινητήρων.
Συνεπώς, στις 16 Νοεμβρίου 2009, δύο μόλις εβδομάδες μετά την κατάκτηση του double από την Brawn GP-Mercedes», η Daimler AG (σ.σ. μητρική εταιρία της Μercedes) σε κοινοπραξία με την Aabar Investments, απέκτησε το 75,1% της βρετανικής ομάδας έναντι 110.000.000 λιρών.
Αυτή μετονομάστηκε σε Mercedes GP, ενώ ο Μπρον κράτησε τη θέση του στο αγωνιστικό τμήμα μέχρι και το 2013, όταν ανακοίνωσε την απόσυρσή του από τη Formula 1.
Μιχάλης Παπαδημητρίου
Τελειόφοιτος Κέντρου Αθλητικού Ρεπορτάζ