Παναθηναϊκός-Ολυμπιακός ή Ολυμπιακός–Παναθηναϊκός. Η μητέρα των μαχών. Το ντέρμπι «αιωνίων» του ελληνικού ποδοσφαίρου.
Με αφορμή την επικείμενη αναμέτρηση στο «Απόστολος Νικολαΐδης», το Sport-Retro.gr παραθέτει πώς άρχισαν όλα ένα καλοκαιρινό απόγευμα του 1925 στο ίδιο γήπεδο, το οποίο βέβαια τότε ήταν μια αλάνα με καρβουνόσκονη αντί για χορτάρι.
Ντοκουμέντα από πολλές εφημερίδες της εποχής θα σας ταξιδέψουν έναν αιώνα παρά 8 χρόνια πίσω, σε μία εποχή τελείως διαφορετική.
Το πρώτο ντέρμπι «αιωνίων» μεταξύ του Παναθηναϊκού και του Ολυμπιακού πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 28 Ιουνίου 1925, ήταν ανεπίσημο (αν και τότε το χαρακτήριζαν τελικό για την ανάδειξη του πρωταθλητή Ελλάδας), έληξε 3-3 και για τη διεξαγωγή του χρειάστηκαν… δύο διαιτητές.
Μην φανταστείτε ότι τα πρωτοσέλιδα έδιναν βαρύτητα σε ένα τέτοιο γεγονός ή ότι αφιερώνονταν πολλές αράδες από τους δημοσιογράφους.
Δεν υπήρχαν καν αθλητικές εφημερίδες εν έτει 1925, παρά μόνο το μηνιαίο έντυπο «Αθλητική Επιθεώρησις» που κυκλοφορούσε από τον Ιούνιο του 1923 μέχρι τον Απρίλιο του 1927.
Ανήμερα του ντέρμπι μεταξύ των πρωταθλητών Αθήνας και Πειραιά, η συντακτική ομάδα του Sport-Retro.gr εντόπισε σχετική αναφορά σε μόλις 2 εφημερίδες, οι οποίες μάλιστα αναγράφουν διαφορετική ώρα έναρξης.
Η «Καθημερινή» ενημερώνει, μεταξύ άλλων, ότι ο διαιτητής Χατζόπουλος δεν δέχθηκε να διευθύνει το ματς, ενώ η «Απογευματινή» αποκαλύπτει ότι ξένος κινηματογραφικός οίκος επιθυμεί να καλύψει το γεγονός.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονιστεί ότι ο Παναθηναϊκός αποτελούσε ήδη ένα ισχυρό όνομα με την κατάκτηση, ανεπίσημων, τίτλων και πως ο Ολυμπιακός είχε επικρατήσει τόσο στις 4 επίσημες όσο και στις 3 φιλικές αναμετρήσεις που είχε δώσει από την ίδρυσή του.
Ένταση πριν από το ντέρμπι!
Περισσότεροι από 2.000 θεατές, όπως γράφει η «Βραδυνή» (σ.σ. κατ’ άλλους οι φίλαθλοι ξεπερνούσαν τους 3.000), παρακολούθησαν την αναμέτρηση που θα έχριζε τον άτυπο πρωταθλητή Ελλάδας για το 1925.
Η εφημερίδα «Εμπρός», από την πλευρά της, περιγράφει με φανερή δόση χιούμορ τα παρατράγουδα που συνέβησαν εκτός αγωνιστικού χώρου – για να μην λέμε ότι κάποτε ήταν όλα ρόδινα.
Κι επειδή σε κάποια σημεία δεν φαίνονται καλά τα γράμματα, ιδού και η… αποκωδικοποίηση: «Ας σημειωθεί ότι δεν διεξήγοντο μόνο ποδοσφαιρικοί αγώνες, αλλά και αθλητικοί, μποξ, πάλης κλπ. έξω του στίβου εις τας τάξεις των φιλάθλων.
Οι Πειραιείς και οι Αθηναίοι είχον πιασθή εις τα χέρια εν τη υπερβολική συμπαθεία διά τας αγωνιζομένας ομάδας. Ως εκ τούτου πολύ δικαίως εχαρακτηρίσθη όχι αγών μεταξύ δύο ομάδων, αλλά των δύο πόλεων».
Το ενδιαφέρον για την έκβαση του ντέρμπι ήταν τεράστιο, αν κρίνει κανείς από το γεγονός ότι το παρακολούθησαν ανώτεροι αξιωματικοί και φορείς των δύο πόλεων.
Το φαβορί, οι συνθέσεις και τα λάθη των συντακτών
Στις 18:10 της 28ης Ιουνίου 1925, εν μέσω ζωηρών επευφημιών, ο Α. Καμπουρόπουλος γράφτηκε στην Ιστορία του ελληνικού ποδοσφαίρου ως ο πρώτος διαιτητής που έδωσε το σύνθημα για την έναρξη ενός ντέρμπι «αιωνίων».
Ο γηπεδούχος Παναθηναϊκός παρατάχθηκε με τους: Καλογερόπουλο, Περαντάκο, Νικολαΐδη, Ανδρέαδη, Ανδρίτσο, Πανουργιά, Παντερμαλή, Ασπρογέρακα, Θεοφανίδη, Σιδηρόπουλο και Γεωργιάδη.
Ο φιλοξενούμενος Ολυμπιακός αγωνίστηκε με τους: Κλειδουχάκη, Αλεκάκη, Βασιλείου, Μ. Λεκκό, Βλάσση, Πεζώνη, Γ. Ανδριανόπουλο, Β. Ανδριανόπουλο, Κ. Ανδριανόπουλο, Ι. Ανδριανόπουλο και Π. Λεκκό.
Το ντέρμπι αρχίζει και οι δύο ομάδες μπαίνουν επιθετικά, σύμφωνα με την «Απογευματινή», ενώ το έντυπο «Αθλητική Επιθεώρησις» καταγράφει ως πρώτη φάση ένα σουτ του Ι. Ανδριανόπουλου που απέκρουσε θαυμάσια σε κόρνερ ο Καλογερόπουλος.
Η εφημερίδα «Εμπρός» υποστηρίζει: «Αι ελπίδες των περισσοτέρων εστρέφον το προς την ομάδα του Ολυμπιακού δεδομένου ότι μέχρι της στιγμής κατείχε το πρωτάθλημα της Ελλάδος νικήσασα προ ημερών και την εξίσου σοβαράν ομάδα του Άρεως της Θεσσαλονίκης».
Το συγκεκριμένο απόσπασμα μαρτυρά την πλήρη άγνοια των δημοσιογράφων για το ποδόσφαιρο, καθώς η επικράτηση επί των «κιτρίνων» που παρουσιάζεται ως… τελικός δεν ήταν παρά ένα φιλικό ματς και, μάλιστα, το πρώτο των «ερυθρολεύκων» κόντρα σε ελληνική ομάδα (σ.σ. είχαν προηγηθεί τα 4 ματς για το Πρωτάθλημα Πειραιά και η αναμέτρηση με επιλέκτους του γαλλικού πολεμικού πλοίου «Ζαν Ντ’Αρκ»).
Το ρεπορτάζ του αγώνα από τη «Βραδυνή», επίσης, δεν αποφεύγει τα λάθη, καθώς εξηγεί ότι της επίθεσης του Παναθηναϊκού ηγούνται οι… Κωσταράς και Σταυράκης (ένας Θεός ξέρει τι είχε στο μυαλό του ο συντάκτης).
Επίσης, η «Απογευματινή» παραθέτει τη σύνθεση του «τριφυλλιού» με 10 παίκτες (ξέχασε τον Κώστα Ανδρεάδη), ενώ αναφέρει τους Περαντάκο και Πεζώνη με λάθος ονόματα (σ.σ. τους γράφει Κεραντάκο και Μπεζόνη αντίστοιχα).
«Πράσινο» το πρώτο γκολ, εγκατέλειψε ο διαιτητής!
Με αρκετό πείσμα και αλλεπάλληλα φάουλ κυλούσε το ντέρμπι, ώσπου στο 10ο λεπτό ο Παναθηναϊκός ανοίγει το σκορ με πρωταγωνιστή, όπως αναφέρει η «Απογευματινή», τον Απόστολο Νικολαΐδη. Αυτό ήταν το πρώτο γκολ σε ντέρμπι «αιωνίων».
Ο Ολυμπιακός απαντά άμεσα με πέναλτι του Γ. Ανδριανόπουλου, το «τριφύλλι» ανακτά αμέσως το προβάδισμα, αλλά δεν προλαβαίνει να το χαρεί, αφού στο 25’ επικρατεί… μπάχαλο, όπως μπορείτε να δείτε στο συγκεκριμένο απόσπασμα της ίδιας εφημερίδας.
Οι παίκτες του Ολυμπιακού διαμαρτυρήθηκαν έντονα στο 25’, ο διαιτητής Καμπουρόπουλος αποχώρησε (!) και μετά από 20λεπτη διακοπή ο Δ. Χοτζόπουλος (και όχι Δημόπουλος όπως αναφέρει η «Απογευματινή») κλήθηκε να διευθύνει το ντέρμπι.
Η ουσία είναι ότι το ματς συνεχίστηκε και το α’ ημίχρονο ολοκληρώθηκε με τους «ερυθρόλευκους» να έχουν πει την τελευταία λέξη, ισοφαρίζοντας σε 2-2.
«Άδικο πέναλτι εις βάρος του Ολυμπιακού»
Η «Αθλητική Επιθεώρησις», που εύκολα διαπιστώνει κανείς ότι αποτελούσε το πιο σχετικό ως προς το ποδόσφαιρο έντυπο της εποχής, επισημαίνει ότι στο β’ ημίχρονο ο αγώνας ήταν πιο ομαλός και οι ομάδες είχαν καλύτερη συνοχή.
Η «Βραδυνή», επίσης, επισημαίνει ότι «αρχίζει το δεύτερον ημιχρόνιον πολύ ανώτερον από τεχνικής απόψεως του πρώτου», ενώ δεν παραλείπει να ασκήσει κριτική στην ΕΠΣΑ για την επιλογή του διαιτητή.
«Ένα άδικον πέναλτι εις βάρος του Ολυμπιακού επιφέρει και τρίτον τέρμα υπέρ της αθηναϊκής ομάδος», γράφει η «Απογευματινή», ο συντάκτης της οποίας, όμως, μάλλον είχε μία… αδυναμία στο ερυθρόλευκο χρώμα.
«Τα παιδιά του Πειραιώς προσπαθούν με μοναδικήν των επιτηδειότητα τον απαράμμιλον συνδυασμόν, αλλά ΔΥΣΤΥΧΩΣ θραύονται προ της αδιασπάστου (εξαιρετικώς χθες) αμύνης των Αθηναίων. Αλλά δεν απελπίζονται, αναμένουν μέχρι της τελευταίας στιγμής και δεν διαψεύδονται εις τα τελευταία σχεδόν λεπτά του αγώνος…», αναφέρει ο υπογράφων ως «Σπόρτσμαν».
Η ουσία είναι ότι ο Παναθηναϊκός βρέθηκε τρεις φορές μπροστά στο σκορ, αλλά από τη στιγμή που ο Ολυμπιακός είχε ισάριθμες απαντήσεις, το πρώτο ντέρμπι «αιωνίων» έληξε 3-3.
Το βιβλίο «71 χρόνια Ολυμπιακός» κάνει λόγο για ανωτερότητα των «ερυθρολεύκων» στο ματς, ωστόσο η εφημερίδα «Εμπρός» έχει αντίθετη άποψη: «Ο Παναθηναϊκός παρά τας προβλέψεις των ειδικών δεν υστερεί της αντιπάλου του, η οποία επιπροσθέτως καθ’ όλον τον αγώνα με την άκραν συνοχήν των μελών της είχε περικλείσει τους Πειραιείς εις το τμήμα των».
Ιδού και το σχετικό γενικό σχόλιο της «Αθλητικής Επιθεώρησις» για την κυριακάτικη αναμέτρηση της 28ης Ιουνίου 1925, ενώ ακριβώς από κάτω παρατίθενται και οι υπόλοιπες αναφορές του Τύπου της επόμενης ημέρας.
***
Έξι γκολ, αλλαγή διαιτητή κατά τη διάρκεια του ματς, εικοσάλεπτη διακοπή, αμφισβητούμενο πέναλτι, ένταση εντός κι εκτός αγωνιστικού χώρου… Πιο πολύ βεντέτα θυμίζει παρά αθλητικό γεγονός. Κρατάει χρόνια αυτή η κολόνια. Αλλά είναι ευωδιαστή η άτιμη…
Διαβάστε ακόμη:
Παναθηναϊκός-Ολυμπιακός: Tο ανεπανάληπτο 8-2 του 1930
Πετροπόλεμος, πλούσιο παρασκήνιο και «εξάρα» του Ολυμπιακού στον Παναθηναϊκό
Δεν ξανάγινε: Παναθηναϊκός – Ολυμπιακός 4-4 από 4-0! Όλα τα «ερυθρόλευκα» γκολ από έναν παίκτη!
Ντοκουμέντο: Ο Παναθηναϊκός με ερυθρόλευκα για να τιμήσει τον Ολυμπιακό
O Ολυμπιακός με τη φανέλα του Παναθηναϊκού
«Αιώνιοι» αντίπαλοι στο χορτάρι, «μακριά γαϊδούρα» στην πλαζ
Παναθηναϊκοί και Ολυμπιακοί σύμμαχοι στην καταστροφή της Λεωφόρου
*Κάντε like στο Facebook και follow στο Twitter για να μαθαίνετε άμεσα τις ιστορίες της πιο… ρετρό ιστοσελίδας της χώρας
**Τα αποκόμματα των εφημερίδων προέρχονται από την Ψηφιακή Βιβλιοθήκη της Βουλής των Ελλήνων