«Με το ποδόσφαιρο έχει να κάνει
Με τον λαό έχει να κάνει
Απαγορευμένος είναι
Πολύ καλό παιδί είναι
Με το γέλιο έρχεται
Πόπολο αναρχάρες μάρες, φυλαχτείτε
Κι εμείς, μπανιστηρτζήδες της ζωής»
***
Υπάρχουν δεκάδες παράμετροι για να εξετάσει κανείς, όταν αποφασίσει να εμβαθύνει στα ενδότερα του έργου του Παύλου Σιδηρόπουλου.
Με σεβασμό στην αδερφή του, τη Μελίνα Σιδηροπούλου, τα λοιπά συγγενικά πρόσωπα και τους πραγματικούς του φίλους, η ιστοσελίδα μεταφέρει μία διαφορετική εκδοχή του ανήσυχου αυτού πνεύματος που έζησε από τις 27 Ιουλίου 1948 μέχρι τις 6 Δεκεμβρίου 1990.
Δεκάδες συνεντεύξεις δόθηκαν από τον ίδιο, πολύ περισσότερα αφιερώματα έγιναν και θα γίνουν από την ημέρα που γράφτηκε το βιολογικό του «Εν Κατακλείδι».
Μία προσεκτική ανάγνωση ή ακρόαση στις προαναφερθείσες συνεντεύξεις/αφιερώματα, θα βοηθήσει στην προσέγγιση της κοσμοθεωρίας του Παύλου Σιδηρόπουλου, μιας καινοτόμου και ελεύθερης προσωπικότητας.
Πάνω απ’ όλα, όμως, ο αξέχαστος καλλιτέχνης υπήρξε βαθύτατα ανθρωπιστής, όπως είχε επισημάνει και η αδερφή του Μελίνα, σε συνέντευξή της στον Αντώνη Μποσκοΐτη, για λογαριασμό του περιοδικού & εκδόσεων Οδός Πανός (τεύχος Απρίλιος-Σεπτέμβριος 2011).
***
Επιστροφή στην εισαγωγή του αφιερώματος και συγκεκριμένα στους στίχους από «Το τραγούδι του Παύλου» που κυκλοφόρησε μετά θάνατον με τον δίσκο «Εν αρχή ην ο λόγος» εν έτει 1994.
Το συγκεκριμένο τραγούδι συνόδευε τη «Συζήτηση εν λευκώ», μία ηχογραφημένη επιστολή που έστειλε ο Παύλος Σιδηρόπουλος το 1984 σε εφημερίδες και περιοδικά.
Δημοσιεύθηκε, αλλά όχι ολόκληρη, στο περιοδικό «Μουσική» τον Αύγουστο του 1984, έναν μήνα μετά τη συνάντησή του με μία φίλη που εργαζόταν στο υφυπουργείο Νέας Γενιάς σε παμπ της Πλάκας, η οποία του είχε συστήσει και έναν συνάδελφό της.
Ο καλλιτέχνης εξέφραζε τη διαμαρτυρία για την επιβολή λογοκρισίας σε τρία τραγούδια του δίσκου «Εν λευκώ», συγκεκριμένα την «Η», το «Αντεργκράουντ με στρας» και την «Ύστατη στιγμή».
Παράλληλα, απευθυνόμενος στον «άγνωστο νεαρό του υφυπουργείου Νέας Γενιάς» (σ.σ. τον συνοδό της φίλης του στην παμπ), αναφέρθηκε με λεπτομέρειες στο ροκ, τα «περιεχόμενά» του, τη θέση που είχε πάρει σε δυτικές χώρες κ.τ.λ.
Η φράση «με το ποδόσφαιρο έχει να κάνει», σε συνδυασμό με τους υπόλοιπους στίχους, πιθανώς είναι το ίδιο το ροκ, αν κρίνει κανείς από την επιστολή που ακολουθεί.
«Στο ροκ γενικά υπάρχει αθλητισμός. Ο Έλτον Τζον έχει μια γνωστότατη ομάδα στην Αγγλία (σ.σ. Γουότφορντ). Ψάξε να τη βρεις. Ο Μπομπ Μάρλεϊ βγαίνει στα εξώφυλλα των δίσκων του με την μπάλα στο πόδι.
Και μάλλον δεν θα ‘χεις δει εκτελεστή της μουσικής ροκ να κατεβαίνει από το παλκοσένικο για να δεις τι θα πει ιδρώτας και αδρεναλίνη», ανέφερε ο Παύλος Σιδηρόπουλος.
Η ηχογράφηση έγινε τον Ιούλιο του 1984 στο σπίτι που πέρασε τα περισσότερα χρόνια της ζωής του και βρισκόταν στην Κυψέλη.
Την ίδια χρονιά υπάρχει συνέντευξή του στο περιοδικό «Μουσική», όπου ο Παύλος Σιδηρόπουλος αναφέρεται σε συναυλία του Λευτέρη Παπαδόπουλου την περίοδο της Χούντας στο αμφιθέατρο της Φυσικομαθηματικής Σχολής του Αριστοτελείου.
«Ξεδιπλώθηκαν πανό κατά μήκος του κτιρίου του Χημείου που έγραφαν «Κάτω η Χούντα» το ένα και «Κάτω οι Συνταγματαρχαίοι» το άλλο. Εμείς, βέβαια, μιλάγαμε για ποδόσφαιρο όταν αρχίσαμε να τρέχουμε επειδή η Αστυνομία έκανε αόριστα συλλήψεις».
Αλήθεια, τι ομάδα υποστήριζε ο Παύλος Σιδηρόπουλος; Στις 24 Φεβρουαρίου 2014, ημέρα Δευτέρα, ο γράφων είχε ρωτήσει τον Δημήτρη Πουλικάκο, αλλά εκείνος είχε απαντήσει «δεν θυμάμαι».
Πρόσφατα, όμως, ο αξιόπιστος Γιώργος Νάσιος ή «Μπάτμαν» προέβη στην εξής μαρτυρία, εν μέσω συζήτησης για τον αξέχαστο καλλιτέχνη: «Ο Παύλος ήταν Απόλλων! Πήγαινε στη Ριζούπολη. Ο Οδυσσέας Γαλανάκης μου το είχε πει. ‘Οι μοναδικοί Απολλωνιστές που ξέρω είσαι εσύ και ο Παύλος’. Για δεκαετία 1970 σου μιλάω τώρα, έτσι;»
Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη μαρτυρία, ο Παύλος Σιδηρόπουλος πέρασε κάποια απομεσήμερα της ζωής του στο γήπεδο που βρίσκεται ελάχιστα μέτρα από την ιστορική δισκογραφική εταιρεία Columbia, ενδεχομένως όμως να προτιμούσε να παίζει μπάσκετ.
Ο Άκης Λαδικός στο βιβλίο του «Πού να γυρίζεις» (εκδόσεις «Νέα Σύνορα – Α.Α. Λιβάνη») αναφέρει ότι το 1979 είχε επισκεφθεί τη Ζάκυνθο με τον αξέχαστο καλλιτέχνη και τον παραγωγό της ΕΜΙ Θόδωρο Σαραντή.
Ο γνωστός ραδιοφωνικός παραγωγός, δημοσιογράφος και συγγραφέας γράφει: «Είχαμε ανέβει στο γυμναστήριο του Γυμνασίου Αρρένων και είχαμε παίξει μπάσκετ μαζί με φίλους από τη Ζάκυνθο. Παίξαμε ένα μονό, τρεις εναντίον τριών».
***
Το μόνο σίγουρο είναι ότι σταδιακά ο Παύλος Σιδηρόπουλος περιόρισε τις εμφανίσεις του σε γήπεδα, αν και δεν ήταν λίγες οι συναυλίες σε αθλητικούς χώρους, με αποκορύφωμα φυσικά το κλειστό του Σπόρτιγκ.
Εξάλλου, όταν πια άρχισε να εγκαταλείπει το γήπεδο της Ριζούπολης, έγινε θαμώνας της γειτονικής Columbia με τα γνωστά αποτελέσματα για την ελληνική ροκ σκηνή και όχι μόνο.