H πρώτη μάχη του Παναθηναϊκού με την Μπιλμπάο και η επίσκεψη στον «Λάκκο των Λεόντων»

H πρώτη μάχη του Παναθηναϊκού με την Μπιλμπάο και η επίσκεψη στον «Λάκκο των Λεόντων»

Πριν από μισό αιώνα (49 χρόνια για την ακρίβεια), ο Παναθηναϊκός δεν είχε ακόμη καταπλήξει την ποδοσφαιρική Ευρώπη, αλλά αποτελούσε έναν αξιόμαχο αντίπαλο για κάθε σύλλογο. Το Sport-Retro.gr γυρίζει το ημερολόγιο στο 1968, όταν το «τριφύλλι» αντιμετώπιζε την Αθλέτικ Μπιλμπάο στον 2ο γύρο του Κυπέλλου Διεθνών Εκθέσεων.

Ο Παναθηναϊκός ταξίδεψε στη Χώρα των Βάσκων για τον επαναληπτικό με την Αθλέτικ Μπιλμπάο στο πλαίσιο των πλέι οφ του Europa League.

Η αποστολή του είναι ιδιαίτερα δύσκολη, αφού στον αγώνα του «Απόστολος Νικολαΐδης» απώλεσε προβάδισμα δύο γκολ εντός λίγων λεπτών και ηττήθηκε 3-2.

Εξ αρχής, πάντως, οι «πράσινοι» δεν είχαν την ταμπέλα του φαβορί στη συγκεκριμένη σειρά, όχι τόσο επειδή ο αντίπαλος προέρχεται από το ισπανικό πρωτάθλημα όσο διότι οι ίδιοι έχουν 7 ολόκληρα χρόνια για να καταγράψουν μία αξιόλογη διάκριση στις ευρωπαϊκές διοργανώσεις.

Πριν από μισό αιώνα (49 χρόνια για την ακρίβεια), τα δεδομένα ήταν διαφορετικά, αφού ο Παναθηναϊκός ναι μεν δεν είχε ακόμη καταπλήξει την ποδοσφαιρική «γηραιά ήπειρο», αλλά αποτελούσε έναν αξιόμαχο αντίπαλο για κάθε σύλλογο.

Το Sport-Retro.gr γυρίζει το ημερολόγιο στον Νοέμβριο του 1968, όταν το «τριφύλλι» αντιμετώπιζε την Αθλέτικ Μπιλμπάο στον 2ο γύρο του Κυπέλλου Διεθνών Εκθέσεων, τον προπομπό δηλαδή του Κυπέλλου UEFA.

Το πρωτοσέλιδο της «Αθλητικής Ηχούς» την Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 1968 τα λέει όλα για την εικόνα του Παναθηναϊκού στο πρώτο ματς με την Αθλέτικ Μπιλμπάο, επί αθηναϊκού εδάφους.

Οι «πράσινοι» του Λάκη Πετρόπουλου, οι οποίοι είχαν αποκλείσει τη βελγική Ντάρινγκ στον 1ο γύρο, υστέρησαν σημαντικά στον χώρο του κέντρου και της επίθεσης.

Περίπου 18.000 θεατές (σ.σ. αρκετές οι κενές θέσεις στην εξέδρα της οδού Τσόχα) εκμεταλλεύθηκαν τις καλές καιρικές συνθήκες για να παρακολουθήσουν τη μονομαχία της αγαπημένης τους ομάδας κόντρα σε έναν αντίπαλο που προερχόταν από πρόκριση επί της Λίβερπουλ.

Ο Μίμης Δομάζος ανταλλάζει ασπασμούς με τη Λουθιάνα Γουλφ

Ο δήμαρχος Δημήτρης Ρίτσος, υπάλληλοι της ισπανικής πρεσβείας, καθώς και πολλοί καλλιτέχνες όπως η Βίκυ Μοσχολιού, ο Γιάννης Βογιατζής, ο Γιώργος Φούντας, ο Νίκος Κούρκουλος, η Μάριον Σίβα και ο Χρήστος Σύρπος (ο λαϊκός τραγουδιστής και συνθέτης Χρηστάκης), έδωσαν μεταξύ άλλων το «παρών».

Στο γήπεδο της Λεωφόρου Αλεξάνδρας βρέθηκαν και τα μέλη της εθνικής Αιγύπτου, μία ημέρα πριν από τη φιλική αναμέτρηση της Νέας Φιλαδέλφειας με την Εθνική Ελλάδας (σ.σ. 4-1 το σκορ υπέρ της «γαλανόλευκης»).

Πριν από τη σέντρα, η Ισπανίδα τραγουδίστρια Λουθιάνα Γουλφ προσέφερε μία ανθοδέσμη στον Μίμη Δομάζο.

Βαρύς αγωνιστικός χώρος

Η βροχή της Δευτέρας είχε επηρεάσει τον αγωνιστικό χώρο του γηπέδου της Λεωφόρου Αλεξάνδρας, εξ ου και η απόφαση να μην πραγματοποιηθεί κάποιο τελετουργικό πριν από τη σέντρα.

Οι ίδιοι οι Ισπανοί ποδοσφαιριστές παραδέχθηκαν αργότερα ότι η κατάσταση αυτή δυσκόλευε περισσότερο τους γηπεδούχους, οι οποίοι επιθυμούσαν να έχουν περισσότερη ώρα την μπάλα στην κατοχή τους.

Στις 15:00 έκανε την εμφάνισή του το γιουγκοσλαβικό διαιτητικό τρίο, το οποίο αποτελείτο από τους Ράτκο Τσάνακ (διαιτητής) και Κάτιτς, Σκόριτς (επόπτες), συνοδευόμενο από τους 22 παίκτες.

O Γονιός προσπαθεί να ανακόψει την απομάκρυνση του Ντεούστο

Ο Παναθηναϊκός παρατάχθηκε με πράσινη φανέλα και άσπρο σορτσάκι, ενώ η Αθλέτικ (σ.σ. τότε ονομαζόταν Ατλέτικο επειδή ο δικτάτορας Φράνκο είχε απαγορέψει τη χρήση μη ισπανικών λέξεων) με ερυθρόλευκη φανέλα και μαύρο σορτσάκι.

Οι «πράσινοι» είχαν την πρωτοβουλία των κινήσεων, αλλά προς το δεκάλεπτο ο Πετρόπουλος έβαλε τον Χάρη Γραμμό στην κορυφή και έδωσε στον Γιάννη Φραντζή τον ρόλο του αριστερού εξτρέμ (γενικώς το επιθετικό τρίο άλλαξε θέσεις ουκ ολίγες φορές).

Μία επικίνδυνη σέντρα του Γραμμού στο 12’ και ένα κόρνερ του Μίμη Δομάζου στο 23’ (η μπάλα βρήκε στο οριζόντιο δοκάρι) άγχωσαν τους φιλοξενούμενους, οι οποίοι στο α’ ημίχρονο πήραν τα ηνία μόνο στο διάστημα 30’-40’.

Η σημαντικότερη φάση της βασκικής ομάδας καταγράφηκε στο 38ο λεπτό, όταν μετά από κόρνερ του Χοσέ Ραμόν Λαράουρι, ο Φιδέλ Ουριάρτε απείλησε με μονοκόμματο σουτ που απέκρουσε ο Τάκης Οικονομόπουλος.

Μοιρασμένο το β’ ημίχρονο

Ο Δομάζος επελαύνει υπό τη στενή επιτήρηση του Θουγαθάγα

Ο Ράφαελ Ιριόντο αντικατέστησε τον Λαράουρι με τον Χουάν Μαρία Θορικουέτα, ενώ αντίθετα ο Πετρόπουλος προτίμησε να χρησιμοποιήσει την ίδια ενδεκάδα στο ξεκίνημα του β’ ημιχρόνου.

Ο Κώστας Αθανασόπουλος δεν πρόλαβε να σουτάρει στο 53’ (τον ανέκοψε ο Χεσούς Αρανγκουρέν) και 3 λεπτά αργότερα ο Λουίς Μαρία Θουγαθάγα παραχώρησε σωτήρια κόρνερ προ του Γιώργου Γονιού.

Εν συνεχεία, η Μπιλμπάο κέρδισε μέτρα και απείλησε με φάουλ του Αντόνιο Μαρία Αριέτα στο 58’, αλλά ο Παναθηναϊκός ισορρόπησε γρήγορα την κατάσταση και κράτησε τους αντιπάλους μακριά από τα καρέ του Οικονομόπουλου.

Ο Πετρόπουλος έριξε στη μάχη τους Κώστα Ελευθεράκη και Παναγιώτη Παπαδημητρίου, ωστόσο η κόπωση είχε επηρεάσει τους «πράσινους», οι οποίοι ουσιαστικά δεν έβαλαν δύσκολα στον τερματοφύλακα Χουάν Αντόνιο Ντεούστο.

To «έμφραγμα» στο 88ο λεπτό, πάντως, αποφεύχθηκε, καθώς ο Χοσέ Φρανθίσκο Ρόχο έχασε τον βηματισμό του και δεν έπιασε καλά το σουτ, που ενδεχομένως θα έβαζε τέλος στις ελπίδες του Παναθηναϊκού για πρόκριση.

ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΟΣ (Λάκης Πετρόπουλος): Οικονομόπουλος, Μητρόπουλος, Δημητρίου, Αθανασόπουλος, Πιτυχούτης, Ροκίδης (74’ Ελευθεράκης), Δομάζος, Γονιός, Φραντζής (70’ Παπαδημητρίου), Γραμμός.

ΑΤΛΕΤΙΚΟ ΜΠΙΛΜΠΑΟ (Ράφαελ Ιριόντο): Ντεούστο, Λαράουρι (46’ Θορικουέτα), Σάεθ, Ετσεμπερία, Αρανγκουρέν, Θουγαθάγα, Ουριάρτε, Ρόχο, Ορμάθα, Αριέτα, Αργκοΐτια.

«Ισοδύναμες οι δύο ομάδες»

Η παραπάνω φράση ειπώθηκε διά στόματος Ράφαελ Ιριόντο και αυτό από μόνο του είναι ένα γεγονός που μαρτυρά τη δυναμική του Παναθηναϊκού της εποχής.

Οι «πράσινοι» ήταν ανώτεροι στο α’ ημίχρονο και σίγουρα έχασαν περισσότερες ευκαιρίες από την Μπιλμπάο, η οποία σε γενικές γραμμές, πάντως, παρουσίασε ένα πιο μεθοδικό στυλ παιχνιδιού.

«Το σημερινό παιχνίδι έδειξε ότι οι δύο ομάδες είναι ισοδύναμες. Το αποτέλεσμα είναι, νομίζω, δίκαιο. Όπως είδατε, η ομάδα μου δεν έπαιξε καθόλου αμυντικά και αν πήραμε το 0-0 αυτό οφείλεται στο ότι δεν κλειστήκαμε στα μετόπισθεν. Είχα άλλωστε δώσει εντολή στους παίκτες μου να μην αφήσουν την πρωτοβουλία των κινήσεων στους αντιπάλους τους και να παίξουν ανοικτό ποδόσφαιρο.

Πραγματοποιήσαμε, πιστεύω, μια καλή εμφάνιση. Ελπίζω να παίξουμε εξίσου καλά στο «Σαν Μαμές». Την Τετάρτη θα έχουμε το αβαντάζ του γηπέδου, αλλά αυτό δεν νομίζω ότι θα παίξει σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της συνάντησης. Ο Παναθηναϊκός είναι μια ομάδα με δυνατότητες και μπορεί να παίξει καλά όχι μόνο στο γήπεδό του», ήταν τα λόγια του Ιριόντο.

Το πρωτοσέλιδο της «El Correo» την επομένη του ματς της Λεωφόρου

 

Όσοι νεότεροι φίλαθλοι του Παναθηναϊκού ενδιαφέρονται να μάθουν πώς έπαιζε η αγαπημένη τους ομάδα, ο τεχνικός της Μπιλμπάο ίσως τους διαφωτίσει με τις τότε δηλώσεις του.

«Παίζει γρήγορο ποδόσφαιρο και είμαι βέβαιος ότι θα αρέσει στους φιλάθλους της Μπιλμπάο με το στυλ του. Έχει νέους παίκτες απ’ ότι είδα, πράγμα που σημαίνει ότι έχει πιθανότητες βελτίωσης της απόδοσής του. Νομίζω ότι έπαιξε καλύτερα στο α’ ημίχρονο, ιδίως από επιθετικής πλευράς», είπε.

Ατομικά, ο Ιριόντο ξεχώρισε τους Μίμη Δομάζο, Μήτσο Δημητρίου και Βίκτωρα Μητρόπουλο, ενώ ο αρχηγός Λουίς Μαρία Ετσεμπερία χαρακτήρισε πολύ έξυπνο κυνηγό τον Φραντζή.

Ο Ουριάρτε είπε μεταξύ άλλων ότι «ο Παναθηναϊκός είναι ομάδα που ξέρει να μάχεται και γι’ αυτό προτιμώ να μην είμαι υπερβολικά αισιόδοξος», ενώ ο Ινιάκι Σάεθ πως «οι κυνηγοί του Παναθηναϊκού είναι γρήγοροι αλλά περιπλέκουν αρκετά το παιχνίδι τους και δεν ξεμαρκαρίζονται πάντοτε με επιτυχία. Ο σέντερ φορ (σ.σ. Φραντζής) είναι ο καλύτερος τεχνίτης αλλά νομίζω ότι ο πιο καλός απ’ όλους είναι το Νο6 (σ.σ. Δημητρίου).

«Ένα γκολ έξω αξίζει πολλά…»

Στην προκειμένη ο Παναθηναϊκός χρειάζεται τουλάχιστον 2 προκειμένου να πάρει το εισιτήριο των ομίλων, όμως αυτό είναι μια άλλη ιστορία, πονεμένη για μια σειρά από πολλούς λόγους που δεν θα παρατεθούν στο συγκεκριμένο θέμα.

Μία καίρια απόκρουση του Ντεούστο μπροστά από τους Γονιό, Φραντζή και Λαράουρι

Τότε, στο περιθώριο του πρώτου ματς, οι Ισπανοί δημοσιογράφοι πήραν συνέντευξη από όλους τους παίκτες του «τριφυλλιού» και, μεταξύ άλλων, ο Αριστείδης Καμάρας κλήθηκε να απαντήσει αν οι «πράσινοι» αγωνιστούν επιθετικά στο «Σαν Μαμές».

«Ένα γκολ έξω αξίζει πολλά», είπε λακωνικά ο μετέπειτα διακεκριμένος νομικός με τη λαμπρή δράση σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής του, τη στιγμή που ο Τότης Φυλακούρης δεχόταν εγκάρδιους χαιρετισμούς από τους ποδοσφαιριστές της Μπιλμπάο.

Ύστερα από το τέλος του αγώνα, οι «πράσινοι» επέστρεψαν στο ξενοδοχείο, προς απογοήτευση των… συζύγων ορισμένων παικτών για την πολυήμερη αποχή τους από το σπίτι τους.

Ο Πετρόπουλος, μάλιστα, δεν επέτρεψε σε ποδοσφαιριστή του να μεταβεί στο κέντρο, όπου δόθηκε η δεξίωση προς τιμήν της Μπιλμπάο, ενώ και ο Δομάζος που επρόκειτο να δώσει το «παρών» είχε ζητήσει άδεια προκειμένου να παρακολουθήσει μία ταινία στο σινεμά με τη Βίκυ Μοσχολιού!

Έπεσε με ψηλά το κεφάλι

Μία εβδομάδα αργότερα, ο Παναθηναϊκός παρατάχθηκε στον αγωνιστικό χώρο του «Σαν Μαμές» όχι μόνο για μία αξιοπρεπή εμφάνιση, αλλά και για να πάρει την πρόκριση.

Πριν από το ματς, οι «πράσινοι» κατέθεσαν στεφάνι μέσω του Ζαχαρία Πιτυχούτη στον ανδριάντα του Ράφαελ Μορένο Αρανθάντι, του θρυλικού «Πιτσίτσι», άσου της Μπιλμπάο, ο οποίος πέθανε από τυφοειδή πυρετό μόλις στα 29 του την 1η Μαρτίου 1922.

Ο πρόξενος στην Ισπανία και 30 Έλληνες ναυτικοί με σημαίες και καραμούζες παρακολούθησαν την αναμέτρηση, ανάμεσα σε περίπου 26.000 ένθερμους υποστηρικτές της βασκικής ομάδας.

Ήταν ένας δυνατός αγώνας, γεμάτος πείσμα και μαχητικότητα από τις δύο πλευρές, ενώ ο Τάκης Οικονομόπουλος ήταν ο MVP χάρη στις εξαιρετικές αποκρούσεις του που άφησαν άναυδους ακόμη και τους φιλάθλους των γηπεδούχων.

Η φάση του ματς καταγράφηκε στο 19ο λεπτό, όταν από γύρισμα του Κώστα Αθανασόπουλου, ο Χάρης Γραμμός δεν κατάφερε να στείλει την μπάλα στα δίχτυα από τα 2 μέτρα και να δώσει σαφές προβάδισμα πρόκρισης στον Παναθηναϊκό.

Η Μπιλμπάο, αντίθετα, προηγήθηκε στο 43ο λεπτό με απευθείας εκτέλεση φάουλ του Χοσέ Φρανθίσκο Ρόχο, ο οποίος αποβλήθηκε στο 87’ για ένα χτύπημα στον Μητρόπουλο.

Στο ενδιάμεσο και συγκεκριμένα το πεντάλεπτο 72’-77’, ο Λάκης Πετρόπουλος είχε ρίξει στη μάχη τους Γιώργηδες (Γονιό και Ροκίδη), σε μία προσπάθεια να σημειωθεί το πολυπόθητο γκολ που θα έβγαζε θριαμβευτές τους «πράσινους» από τον «Λάκκο των Λεόντων», όπως αποκαλείται το «Σαν Μαμές».

ΑΤΛΕΤΙΚΟ ΜΠΙΛΜΠΑΟ (Ράφαελ Ιριόντο): Ντεούστο, Θορικουέτα (79’ Ιγκάρτουα), Μπετσούεν, Ετσεμπερία, Αρανγκουρέν, Θουγαθάγα, Ουριάρτε (79’ Λαβίν), Ρόχο, Ορμάθα, Αριέτα, Αργκοΐτια.

ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΟΣ (Λάκης Πετρόπουλος): Οικονομόπουλος, Μητρόπουλος, Δημητρίου, Αθανασόπουλος, Πιτυχούτης, Σούρπης, Δομάζος, Καμάρας, Φραντζής, Φυλακούρης (77’ Ροκίδης), Γραμμός (72’ Γονιός).

Οι φωτογραφίες της «El Correo» με πρωταγωνιστή τον Τάκη Οικονονομόπουλο (στην αριστερή η στιγμή του γκολ)

Γενικώς, ο Παναθηναϊκός ήταν άκρως ανταγωνιστικός και επί βασκικού εδάφους, όμως δεν εκμεταλλεύθηκε την απουσία του ασθενή της τελευταίας στιγμής με 38 πυρετό Λαράουρι (σ.σ. τον αντικατέστησε ο νεαρός και άπειρος Χοσέ Ραμόν Μπετσούεν).

Κατά συνέπεια, το «τριφύλλι» ηττήθηκε στα σημεία στην πρώτη μονομαχία της Ιστορίας του με ισπανική ομάδα, χωρίς φυσικά να γνωρίζει ότι μόλις είχε αρχίσει μία ιδιαίτερα αρνητική παράδοση με… καμία πρόκριση μέχρι σήμερα.

 

Διαβάστε ακόμη:

Δημήτρης Σαραβάκος ετών 56: H μεταγραφή που άλλαξε την Ιστορία του ελληνικού ποδοσφαίρου

Γουρνοπούλα με… Ριέκα και Μπιλμπάο. Οι ποδοσφαιρικές βραδιές στο χωριό

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ: To Sport-Retro.gr σε στέλνει στη συναυλία του Φίλιππου Πλιάτσικα!

Τελευταία Άρθρα

Γράψτε ένα σχόλιο

Το e-mail σας ΔΕΝ δημοσιεύεται

Ακύρωση Απάντησης

Ball Epoque